De dienst wijst op de natuurpracht die de bomenrijen vormen langs het 56 kilometer lange kanaal. Een 'ankerplaats' moet zoveel mogelijk in zijn bestaande vorm bewaard blijven. Als de overheid er nog grote werkzaamheden wil doen, moet ze "zoveel mogelijk schadelijke ingrepen vermijden" of natuurcompensaties voorzien. Dat Ruimte en Erfgoed net het Schipdonkkanaal uitkiest, is opmerkelijk. Er loopt ook al jaren een studie om het kanaal uit te graven en te verbreden. Dat zou ervoor moeten zorgen dat binnenschepen erop kunnen varen om zo vracht te vervoeren vanuit de haven van Zeebrugge naar het Europese binnenvaartnetwerk. Die grootschalige en ook fel gecontesteerde plannen lijken moeilijk verzoenbaar met de bescherming van het kanaal. "Het is grof dat twee Vlaamse diensten elkaar tegenwerken met eigen studies", zegt Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem (Open Vld). Zij wil dat de Vlaamse regering nu snel beslist of dat bredere kanaal er nu komt of niet.
(Belga)
Klik hier voor een artikel over dit dossier op de APZI website.