maandag 27 april 2009

Oostendse havenarbeiders verwerpen nieuwe arbeidsorganisatie bij Terminalco (Colbelfret)

“Vastzetten en beveiligen van scheepsladingen aan boord van zeeschepen is havenarbeid”

Hierover is geen twijfel mogelijk volgens de wet op de havenarbeid en de codex Haven Oostende en Nieuwpoort (de cao bevoegd voor alle havenarbeiders en hun werkgevers in de havengebieden).

Door het invoeren van een nieuwe arbeidsorganisatie bij Terminalco vanaf 27 april, probeert het stouwersbedrijf de wet op de havenarbeid te omzeilen door het lashen (vastmaken) van de scheepslading te laten uitvoeren door de scheepsbemanning.

De kosten drukken om de crisis te overleven, luidt het volgens het bedrijf.
Men verwijst naar het niet “kunnen” respecteren van de rusttijden voor alle havenarbeiders. Maar er zijn meerdere mogelijkheden om hieraan een oplossing te bieden. Mogelijke oplossingen werden reeds aangereikt door ACV Transcom waaronder het inschakelen van gelegenheidshavenarbeiders bij tekorten (er zijn momenteel vele werkloze erkende goedopgeleide havenarbeiders) of het anders verdelen van de shiften.

Op 27 april verzamelen boze Oostendse havenarbeiders, aangesloten bij ACV Transcom, en hun collega’s. Zij willen een aanpassing van deze nieuwe arbeidsorganisatie en eisen het respecteren van de wet op de havenarbeid. Indien het bedrijf Terminalco (Cobelfret) deze wet en de codex niet wil respecteren, zal er tot verdere actie worden overgegaan.

De voorzitter van het paritair comité Haven Oostende Nieuwpoort werd hierover reeds ingelicht.

ACV Transcom zal aanwezig zijn op 27 april vanaf 7 uur bij het aanvangen van de 1° shift om erop toe te zien dat de wet en de codex wordt gerespecteerd. Ook de volgende shiften zullen van nabij opgevolgd worden.

Persbericht
Maandag 27 april 2009