donderdag 7 mei 2009

Forse inkrimping tewerkstelling bij TerminalCo Oostende.


Gisteren werd er conform de wet Renault door de directie van Terminalco, stuwadoorsbedrijf in Oostende met ro ro trafiek op Engeland, het voornemen medegedeeld om de huidige personeelssterkte in het slechtste scenario van 12 arbeiders naar 4 arbeiders en voor de 29 bedienden naar 12 bedienden te herleiden. Dit uitgesmeerd over de periode juni 2009 – mei 2010.

Dit zou de rechtstreekse tewerkstelling kunnen doen dalen met 25 eenheden: van 41 personeelsleden naar 16 personeelsleden. Dit los van de tewerkstelling van de havenarbeiders die worden ingezet voor Terminalco, alwaar er ook een impact zal zijn.

Als gevolg daarvan zou de lijn naar Killinghome mogelijks gesloten worden, afhankelijk van de informatie/consultatie procedure wet Renault in dit kader.

Men zal in de toekomst zeker verder vanuit Oostende blijven varen naar Purfleet en Ipswich.

Terugval cargovolumes
Als voornaamste reden van de voorgenomen herstructurering is de terugval in de cargovolumes naar het Verenigd Koninkrijk.
Men heeft getracht om de operaties kostenbesparend en efficiënter te maken en recent werd hiertoe nog een investering gedaan via het bouwen van een nieuwe ‘gate’, maar gezien de concurrentiële strijd en de lagere cargo bleek dit onvoldoende te zijn.

Voor de betrokken werknemers worden dit moeilijke weken. We verwachten dat Haven Oostende ook tracht oplossingen aan te reiken.

Wij houden jullie op de hoogte (via de blog).