dinsdag 1 september 2009

Kusthavens-sprokkels augustus 2009


Aan het Albert II-dok heeft PSA een concessie om een 51 hectare grote nieuwe terminal te bouwen, op een stuk grond dat nu nog braak ligt. Er zullen acht kranen worden gebouwd die de grootste containerschepen ter wereld kunnen laden en lossen. PSA moet 20 hectaren vrijhouden zodat de meeuwen er zouden kunnen broeden.

De haven van Zeebrugge sluit augustus af met een zeer drukke periode. In een week tijd werden er bij CHZ 15.828 containers behandeld, wat neerkwam op 33 containers per uur.

Transfennica zet zoals eerder aangekondigd een derde schip in op de dienst tussen Zeebrugge en Bilbao. De introductie van de Caroline Russ vanaf 17 september stelt de lijn in staat het aantal afvaarten op te voeren tot vijf per week.

De vissershavens in Oostende, Nieuwpoort en Zeebrugge hebben de visaanvoer in het afgelopen half jaar vergeleken met de eerste zes maanden van 2008 met 10 procent zien dalen tot 7.727.555 kilo. De opbrengst daalde daardoor met 16 procent tot ruim 28.5 miljoen euro.

De vracht- en passagierslijn tussen Zeebrugge en Rosyth doet het ondanks de crisis zeer goed. De enige directe veerdienst tussen Schotland en het Europese Vasteland startte drie maanden geleden op. Sindsdien maakten al 12.000 toeristen een overtocht. Dat is volgens de uitbater, Norfolklines tien procent beter dan bij de opstart gebudgetteerd.

De Deense feederoperator Unifeeder is van start gegaan met een wekelijkse dienst tussen Rotterdam, Stockholm en Gävle, die ook al vanuit Antwerpen en Zeebrugge bediend werden. In eerst instantie worden de Zweedse havens aangelopen met de schepen die nu ook al varen in de diensten op Finland. Later moet er een aparte dienst komen, die ook open staat voor intermodaal huis-aan-huisvervoer.

De Vlaamse kusthavens blijven een belangrijke schakel in de mensenhandel en traffiek van illegalen. De politie onderschept alsmaar meer illegalen in de havens van Oostende en Zeebrugge, op weg naar Engeland. Vreemd genoeg mag zowat de helft van de opgepakte vluchtelingen nadien gewoon verder. De andere helft krijgt een papiertje met het bevel het land te verlaten.

Sea-Ro Terminals en Wallenius Wilhelmsen Logistics hebben onenigheid over elf bedienden. Wallenius heeft een aantal activiteiten van Sea-Ro Terminals in Zeebrugge overgenomen. Volgens Sea-Ro Terminals was dat met inbegrip van elf bedienden, maar dat wordt door Wallenius betwist. De betrokken werknemers hebben zich met een deurwaarder bij beide bedrijven aangeboden, maar konden nergens aan de slag.