vrijdag 20 november 2009

CMA CGM werkt nog aan akkoord met banken


De Franse rederij CMA CGM is er nog niet in geslaagd om met een reeks grote banken een akkoord te bereiken over een herschikking van de uitstaande schulden. De onderhandelingen zullen een maand langer duren dan eerst gedacht. Medio december zou er een akkoord moeten zijn.

De rederij uit Marseille neemt de komende jaren een groot aantal nieuwe schepen in de vaart en zit daarom met een omvangrijke schuldenlast van 3,5 miljoen euro. In het eerste semester leed CMA CGM bovendien een verlies van ruim een half miljard dollar. Dit meldt De Lloyd.



CMA CGM in december terug breakeven


CMA CGM beweert volgende maand uit de rode cijfers te klimmen. In 2010 zou er dus weer winst gemaakt worden. In het eerste semester van het lopende boekjaar incasseerde de rederij uit Marseille nog een verlies van 516 miljoen dollar.

Volgens Nicolas Sartini die verantwoordelijk is voor alle lijndiensten tussen Europa en Azië, draait CMA CGM op dat vaargebied al sedert oktober weer breakeven. Dat is te danken aan betere volumes, tariefverhogingen en kostenbesparingen. De trade is goed voor een kwart van alle lading die de rederij vervoert.

De Fransen werken op deze route vanaf dit jaar intenser samen met Maersk Line en zullen naar het voorbeeld van die Deense partner de snelheid van hun eigen diensten aanpassen volgens het ‘super slow steaming' concept. Hierdoor kan CMA CGM nog tientallen miljoenen besparen op de bunkerfactuur. Dit meldt Nieuwsblad Transport.

Omwille van een zeer ambitieus nieuwbouwprogramma gaat de rederij uit Marseille wel gebukt onder een zware schuldenlast van 5,6 miljard dollar. Het is de bedoeling om de onderhandelingen met een zestigtal banken en financiële instellingen over een herschikking van die schulden medio december af te ronden. Wellicht stelt eigenaar Jacques Saade het kapitaal van zijn rederij dan ook open voor nieuwe investeerders. Volgens betrouwbare bronnen is de Franse reder Louis Dreyfus geïnteresseerd.