donderdag 28 januari 2010

Tienpuntenplan Zeebrugge


Havenvoorzitter Joachim Coens deed gisteren tijdens de nieuwjaarsreceptie van APIZ zijn ‘tienpuntenplan' uit de doeken voor 2010. ‘Dit jaar is er de opstart van de nieuwe containerterminal van PSA aan het Albert II-dok. Als haven voor de allergrootste schepen ter wereld hebben wij een bevoorrechte positie. Voor de gastrafiek is de bouw van een nieuwe LNG-steiger dan ook essentieel.'

De havenvoorzitter wil ook de economische voetafdruk van de haven laten nagaan. ‘We moeten het voortouw nemen op het vlak van windenergie, en we kunnen onze CO2-uitstoot verminderen door ‘walstroom' aan te bieden aan schepen die aangemeerd liggen in de haven. Zo moeten ze de elektriciteit niet uit hun eigen vervuilende generatoren halen.'

Er komt een kosten-batenanalyse voor een eventuele integratie van het Oostendse havenbedrijf en extra commerciële inspanningen in Azië. Zeebrugge beschikt sinds kort ook over een permanente vertegenwoordiger in China om de belangen van de haven in het Verre Oosten te verdedigen.

‘Als laatste punt moeten we tot een overeenkomst komen met de Vlaamse overheid over de bouw van de nieuwe zeesluis die de oude Visartsluis zal vervangen', zegt Coens. ‘Daarmee kunnen we het oudste deel van de haven een nieuwe dynamiek geven, en het verkeer aan de westkant van de haven zal er ook vlotter door verlopen.'