vrijdag 26 maart 2010

Cruciale dagen voor CMA CGM

Bij de Franse rederij CMA CGM worden de dossiers bestudeerd die nieuwe kandidaat-investeerders vorige week hebben ingediend. De rederij uit in Marseilles zit dringend om vers kapitaal verlegen en de overheid wil het bedrijf pas steunen als ook particuliere investeerders in een reddingsplan stappen. Dit schrijft Nieuwsblad Transport.

Van het overbruggingskrediet dat de banken ter beschikking wilden stellen, is maar een klein gedeelte uitbetaald. In ruil daarvoor moest eigenaar Jacques Saadé de dagelijkse leiding aan een door de banken aangeduide nieuwkomer, Philippe Soulié, afstaan.

Intussen kan CMA CGM bij gebrek aan middelen geen afgewerkte nieuwbouwschepen in Zuid-Korea in ontvangst nemen en dreigen die schepen (en de betaalde voorschotten) in vreemde handen over te gaan.

Tot de geïnteresseerde nieuwe investeerders behoren naar verluidt de financier Walter Butler die al in de ferrymaatschappij SNCM participeert, het Amerikaanse kapitaalfonds Appolo Invest, Vincent Bolloré als voormalig eigenaar van de CMA CGM-dochter Delmas en een consortium uit Qatar.

Ook de Franse reder Louis-Philippe Dreyfus heeft duidelijk gemaakt dat hij niet lijdzaam aan de kant kan blijven toekijken wanneer een grote Franse rederij als CMA CGM gered moet worden. Hij betrekt er de zakenbank Goldman Sachs bij.

In situaties als deze circuleren er uiteraard veel geruchten over mogelijke scenario's. Zo wordt het recente bezoek van MSC-eigenaar Gianluigi Aponte aan de Franse president Nicolas Sarkozy geïnterpreteerd als de voorbode van een mogelijke fusie van CMA CGM en MSC, waardoor 's werelds grootste containerrederij zou ontstaan.