dinsdag 23 maart 2010

Grote containerschepen weer aan het werk

De Franse scheepsmakelaar Barry Rolgliano Salles (BRS) houdt er rekening mee dat er tegen het einde van volgend jaar geen containerschepen van meer dan 6.000 teu nog werkloos zullen zijn. Mogelijk zullen zelfs ook bijna alle schepen van meer dan 4.000 teu tegen eind 2011 weer in de vaart zijn. Dit schrijft Nieuwsblad Transport.

De komende weken zullen heel wat opgelegde schepen van meer dan 6.000 teu gereactiveerd worden voor nieuwe loops. Dat geldt onder meer voor vijf schepen van 6.350 teu van APL. Op de chartermarkt is de vraag naar schepen van meer dan 4.000 teu redelijk groot. De vijf schepen van 6.142 teu die NYK onlangs aan Zodiac Maritime verkocht, werden al snel door MSC ingehuurd. Ook CSAV charterde heel wat panamax-schepen voor de nieuwe Mare Nostrum Service tussen Azië en het Middellandse Zeeschepen.

Het beperkt aantal vrije charterschepen legt een hypotheek op de geplande start van The Containership Company (TCC) tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Deze nieuwkomer heeft het nu al niet gemakkelijk om schepen te vinden voor de dienst over de Pacific die over een maand van start gaat.

BRS waarschuwt wel voor voorbarig optimisme. Er ligt nog altijd 'pijnlijk' veel tonnage opleveringsklaar in het Verre Oosten en bij de middelgrote containerschepen is er nog steeds veel overcapaciteit. Het spook van de overcapaciteit zal de komende jaren dus nog niet verdwijnen.