zaterdag 3 april 2010

SHIP-project duurt tien jaar

MBZ investeert dit jaar 100 miljoen euro in haveninfrastructuur en wil snel werk maken van het SHIP-project. Dat voorziet in het vervangen van de Visart-sluis door een brede vaargeul, het dempen van twee oude dokken en de aanleg van een nieuwe zeesluis ter hoogte van de kaai van de "Cokes Frabriek".

Dankzij die ingreep maakt Zeebrugge zijn voorhaven een stukje groter. Er komt dus een beperkte open getijzone, waarrond MBZ 118 ha bedrijfsterreinen ter beschikking zal kunnen stellen. Spoor- en lokaal verkeer zullen via een brug over de 85 m brede vaargeul geleid worden, weg- en tramverkeer via een tunnel eronder.

Net voor het Verbindingsdok komt een nieuwe zeesluis van 40 x 310 m, waardoor de toegang tot de achterhaven ontdubbeld wordt. Het Boudewijnkanaal wordt ten zuiden van de nieuwe sluis en het Verbindingsdok verbreed tot 200 meter.

De eerste fase van de werken moeten al starten in 2013; de tweede fase in 2019 en alles moet klaar zijn in 2022. Kostprijs: 478 miljoen Euro.

Coens verwacht dat het bouwproject voor de nieuwe sluis klaar moet zijn tegen 2022, en hij is ervan overtuigd dat het enorme prijskaartje geen probleem zal vormen. ‘De gesprekken met de Vlaamse overheid zijn begonnen', zegt Coens. ‘Maar met een regering die op één avond beslist om 5miljard uit te trekken voor de mobiliteit in Antwerpen, moet dat lukken.'

Meer info over het SHIP project vind je hier.