dinsdag 18 mei 2010

CMA CGM en Maersk starten nieuwe Verre Oostendienst

De Franse rederij CMA CGM start met een jaar vertraging de eerder geplande FAL5 dienst tussen Noord-Europa en het Verre Oosten. De Deense partner Maersk Line doet ook voor de helft mee. Het gaat om een belangrijke capaciteitsuitbreiding voor beide rederijen, want de nieuwe dienst zal verzekerd worden door tien nieuwe schepen met een capaciteit van 13.092 tot 13.830 teu. Dit schrijft NT.

De eerste afvaart zal volgende maand geboden worden door de CMA CGM Christophe Colomb (13.830 teu), die vorig jaar werd opgeleverd.

De FAL5 zal in Noord-Europa achtereenvolgens Le Havre, Hamburg, Rotterdam en Zeebrugge aanlopen. In het Verre Oosten zullen de schepen eerst de voor Zuid-Oost Azië bestemde lading lossen in Port Kelang en Singapore. Daarna wordt koers gezet naar de Chinese havens Ningbo, Shanghai en Yantian. Op de terugweg naar Le Havre zal zowel gestopt worden in Tanjung Pelepas (hub voor Maersk) als in Port Kelang (hub voor CMA CGM).