donderdag 17 juni 2010

ACV Transcom Antwerpen: ACTIE IN VERBAND MET DOSSIER MARKAGE

“Nec spe, nec metu” (zonder hoop, zonder vrees)

Sedert juni van verleden jaar is ACV Transcom Haven Antwerpen bezig om de markage in de haven op de kaart te zetten. Of beter te restaureren. Ze staat sinds lang op de kaart, doch de letters zijn afgebleekt door jaren onbeschermd in een donker hoekje te liggen. We hebben het over de markage op de containerterminals.

ACV Transcom stelde een dossier markage samen. Eind augustus 2009 legde ze dit voor aan de leden. Na instemming van deze hebben we aan PSA gevraagd via welk kanaal dit best werd aangekaart met het bedrijf. De afspraak was dit te doen via de syndicale delegatie in het bedrijf. Op deze wijze kregen vakbonden en PSA de kans een open debat te voeren over de taken die in loop der jaren werden overgeheveld van de assistent en chef markeerders naar operationele bediendekaders. Het voorstel werd overgemaakt aan zowel de vrienden van ABVV als ACLVB.

In december lichten de ACV vertegenwoordigers hun standpunt toe op de bijeenkomst van de syndicale delegatie. Er werd akte van genomen door alle partijen. Afspraak op de volgende syndicale delegatie. Intussen nodigde ACV haar markeerders uit op een tweede ledenbijeenkomst. Stand van zaken werd meegedeeld. ACV was positief gestemd en geloofde in het overleg met PSA.

Verkeerd. De volgende vergadering van de syndicale delegatie was de houding van de directie koel en afstandelijk en verwezen ze ten onrechte de zaak naar “het sectorieel overleg”. Pogingen om het schip vlot te trekken liepen vast. ACV moest duidelijk maken aan het bedrijf dat alle vakbonden achter deze vraag staan.

Laat ons duidelijk zijn. De procedure werd afgesproken met het bedrijf. Namelijk in de syndicale delegatie moest het dossier een kans krijgen. Niemand van de andere vakbonden heeft ons tegengesproken. Tijdens de vergadering van de syndicale delegatie werd gisteren opnieuw de vraag van ACV Transcom beleefd afgewimpeld, nu met de opmerking dat het sociaal akkoord met de bedienden een oplossing over de markage in de weg stond.

Daarop heeft ACV bewust de havenarbeiders geïnformeerd, deze keer niet op een zondagmorgen maar op de werkvloer. Met de gekende gevolgen van verwarring en tijdsverlies.