woensdag 16 juni 2010

Nieuws vanaf de kantlijn: Containersector


Evergreen bestelt 10 schepen in Zuid-Korea

Zoals verwacht heeft Evergreen een eerste bestelling van 10 schepen met een capaciteit van 8.000 teu geplaatst bij een Koreaanse werf. Het denkt eraan snel 12 zusterschepen te bestellen op een werf in Taiwan, gebruik makend van de lage bouwkostprijs.

China kampt met containertekort
De Chinese containeroverslag heeft in de maand mei een nieuw recordniveau bereikt. Er werd 12,44 miljoen teu behandeld, wat 16,6% meer is dan in mei 2008, voor het uitbreken van de economische crisis. De sterke groei van de Chinese uitvoer heeft in sommige regio's tot een nijpend tekort aan lege containers geleid.

Zes Chinese havens konden vorige maand een nieuw maandrecord vestigen. Vooral de enorme groei van Ningbo (+ 52,3 procent) valt op. Net als in april behandelde Shanghai in mei meer containers dan Singapore, waardoor de kans stijgt dat de Chinese haven dit jaar de grootste containerhaven ter wereld wordt.

Le Havre behandelt weldra ULCS-schepen
Vanaf juli schakelt de Terminal de France in Le Havre, een van de nieuwe terminals van het "Port 2000"-project, een versnelling hoger. Dankzij de nieuwe gecombineerde FAL 5-loop van CMA CGM/Maersk Line zal deze terminal wekelijks een ULCS van 13.000 à 13.800 teu behandelen.

CMA CGM stopt twee diensten op Azië
De start van een nieuwe FAL5-dienst tussen Noord-Europa en het Verre Oosten in samenwerking met de Deense partner Maersk Line, zorgt voor een aantal aanpassingen van andere Verre Oostendiensten bij CMA CGM.

De eerste afvaart van de FAL5 (of AE8 voor Maersk) zal op 3 juli uit Ningbo verzorgd worden met de 9.415 teu grote CMA CGM Fidelio. Dat is een van de drie schepen die de Franse rederij uit de FAL2 terugtrekt om de capaciteitsverhoging als gevolg van de start van de nieuwe dienst, deels te compenseren.

CMA CGM staakt ook de FAL7- en FAL9-diensten, die gebaseerd zijn op slotcharters op de AE7 en AE9 van de Deense partner. Het schip dat de Fransen in Maersks AE7-dienst inzetten, de CMA CGM Christophe Colomb van 13.830 teu, verhuist naar de nieuwe FAL5.
Dit schrijft Nieuwsblad Transport.