dinsdag 13 juli 2010

Actie tegen zelfafhandeling bij ICO Noordelijk insteekdok


Gisteren werden wij door onze leden geïnformeerd dat de bemanning van de L'Audace terug de unlashing van de lading hadden gedaan. Het schip lag afgemeerd aan het Noordelijk Insteekdok in de achterhaven bij behandelaar ICO.

Na onderzoek, samen met ITF Inspecteur Christian Roos, kon Michael Voet dit enkel maar bevestigen. Ook werd vastgesteld dat de circa 280 auto's door de crew werden losgemaakt en dit op volle zee. Dit in opdracht van Suardiaz. Deze auto's werden voordien in de vorige haven door de bemanning vastgezet.

Er was geen opdracht voor de havenarbeiders om de lading voor Cuxhaven, de volgende haven - 7 maffi's en 28 auto's vast te zetten. Volgens de kapitein was deze taak opnieuw voorbestemd voor de crew. Deze zouden die opdracht uitvoeren na vertrek van het schip.

Bij deze praktijken vragen wij ons het volgende af: Wat met de zeewaardigheid van dit schip bij vertrek en aankomst? Het schip leek gisteren ballast problemen te hebben. Is het veilig en zeewaardig om af te varen met maffi's, geladen met coils, zonder professionele lashing & securing uitgevoerd door getrainde en ervaren havenarbeiders? Stof om over na te denken.

Na overleg werd besloten om samen met Denis Paelinck, van BTB, terug aan boord te gaan om een "dockers & crew meeting" te houden. Michael Voet, Denis Paelinck en Christian Roos gingen rond 18:30 aan boord voor een laatste verificatie van de toestand. De meeting startte kort voor 19:00 uur en nam een dikke 45 minuten in beslag. De kapitein kon in opdracht van de rederij zijn crew geen toestemming geven om deze meeting te volgen. Waarvoor dienen de internationale arbeidsovereenkomsten eigenlijk nog? Er is een internationaal begrip voor een beslissing waarbij men een vakbondsmeeting weigert voor zijn mensen: "UNION BUSTING".

Wij hopen dat dit signaal deze keer bij de betrokken rederijen en stouwers niet in dovemansoren zal vallen. Wij zullen deze rederij van dichtbij opvolgen. Ook wanneer het schip wordt behandeld door SeaRo.

Langs deze weg willen wij jullie vragen om extra waakzaam te blijven en elke inbreuk op de wet op de havenarbeid en elke vorm van crewlashing in de haven en op zee direct aan ons te melden.

Bedankt voor jullie medewerking!
SAMEN STERK!