donderdag 22 juli 2010

Nieuwe kranen van 129,79 meter hoog komen in Zeebrugge's gezichtsveld

De kranen worden vanuit het Chinese Shanghai aan boord van het gespecialiseerde schip “Zhen Hua 24” aangevoerd en zijn bestemd voor de in aanbouw zijnde nieuwe PSA-containerterminal aan de noordkaai van het Albert II-dok in de westelijke voorhaven. Deze nieuwe terminal zal vanaf eind dit jaar onder de naam Zeebrugge International Port (ZIP) worden uitgebaat.De vier aangevoerde kranen werden gebouwd door de grootste containerkraanconstructeur ter wereld, Zhen Hua Port Machinery Company (ZPMC).

Dat het hier de allergrootste containerkranen ter wereld betreft, moeten enkele cijfers aantonen. Als de voorbalk in opgeheven stand staat zijn de kranen 129,79 meter hoog. De voorbalk is 69,6 meter lang, de achterbalk is 44,6 meter lang. De kranen kunnen tot 26 rijen aan dek gestapelde containers aan. Ze zijn van het ‘dual-hoist’-concept, waarbij twee 40’ containers of vier 20’ containers tegelijkertijd kunnen worden opgetild. De kranen hebben een maximaal hefvermogen onder de spreader van 80 ton. Ze kunnen een container tot 42 meter boven het kaaivlak optillen. De kraandrijver zit in zijn cabine 50 meter boven de grond. De loopkat op de kraan is van het kabelgetrokken type.Eén kraan weegt 2086 ton.

De kranen werden oorspronkelijk gebouwd voor een terminal in Singapore. Maar door de hoogdringendheid dat aan de bouw van de nieuwe ZIP-terminal in Zeebrugge werd gegeven, werden de kranen naar Zeebrugge ‘afgeleid’. Vooraleer ze hier van start kunnen moeten er eerst grondige aanpassingswerken gebeuren aan de elektrische aandrijving van de kranen.

Naast de vier kranen wordt de uitrusting van de ZIP-terminal aangevuld met 22 straddle-carriers en 2 reachstackers (voor het behandelen van het spoor).