vrijdag 10 september 2010

Zeebrugge wil containerterminal bijbouwen

Het Zee­brug­se ha­ven­be­stuur (MBZ) heeft een haal­baar­heid­stu­die laten maken voor een uit­brei­ding in zee om er een vier­de con­tai­ner­ter­mi­nal te re­a­li­se­ren. Die ter­mi­nal met een op­per­vlak­te van circa 150 hec­ta­re moet de groei in de con­tai­ner­tra­fiek op­van­gen tegen 2030. De prijs wordt op 600 mil­joen euro ge­schat.

'Zelfs in het cri­sis­jaar 2009 is onze con­tai­ner­tra­fiek ge­ste­gen', zegt ha­ven­voor­zit­ter Joa­chim Coens don­der­dag. 'Eind dit jaar opent aan het Al­bert II-dok onze derde con­tai­ner­ter­mi­nal. Als de groei in de con­tai­ner­tra­fiek aan­houdt, zelf met 5 pro­cent, dan zul­len we na 2025 met plaats­ge­brek kam­pen. Daar­om moe­ten we nu voor­uit den­ken. De nieu­we ter­mi­nal voor de wes­te­lij­ke ha­ven­dam moet ook de ga­ran­tie bie­den dat we in Vlaan­de­ren steeds de groot­ste con­tai­ner­sche­pen ter we­reld tij-on­ge­bon­den kun­nen ont­van­gen.'

Vol­gens Coens ligt de toe­komst van Zee­brug­ge in zee. 'Aan land­zij­de heb­ben we geen uit­brei­dings­mo­ge­lijk­he­den meer', be­klem­toont de ha­ven­voor­zit­ter.

'Daar­en­bo­ven past de uit­brei­ding in zee bij het toe­ne­mend vo­lu­me van de sche­pen. De jong­ste jaren zijn de con­tai­ner­sche­pen ge­mid­deld vier keer zo groot ge­wor­den en de grens is nog niet be­reikt. We moe­ten ver­mij­den dat we straks de groot­ste sche­pen niet meer kun­nen ont­van­gen. Bin­nen die visie is trou­wens ook een nieu­we ver­die­ping van de ha­ven­geul nood­za­ke­lijk.' (BELGA)