woensdag 20 oktober 2010

"Ferry en Ro-Ro Campaign":

De “Ferry en Ro-Ro Campaign” van de diverse organisatie aangesloten bij ITF heeft als doelstellingen het verlies van arbeidsplaatsen voor havenarbeiders te stoppen en het bewerkstelligen van faire arbeidsvoorwaarden voor Europese en niet Europese zeelieden. Deze bedreiging bestaat reeds jaren onder diverse vormen en lijkt de laatste jaren terug veld te winnen, zeker in de Ferry en Ro-Ro. Alles heeft te maken met de transportpolitiek die door de Europese commissie in de steigers wordt geplaatst, het fameuze Highways of the Seas + Marco Polo Project. Daarin wordt sterk de klemtoon gelegd om de goederenstromen zoveel mogelijk via de Short-Sea verbindingen tussen Noord en Zuid -Europa te vervoeren, alsook via de rivieren zo ver mogelijk landinwaarts. Hier is veel tonnenmaat mee gemoeid. ACV Transcom noemt dit met tal van andere organisaties “Ports Package 3 door de achterdeur”. Op een sluikse manier wil men de zelfafhandeling terug op de kaart zetten. ACV Transcom verwerpt dit.

Daarom deze internationale actie. Omdat we verdomd goed weten dat er aan de overzijde ook een sluitend geheel moet zijn, is het noodzakelijk de actie internationaal te voeren. Dat lukt, doch er is nog veel werk te doen. Niet alle organisaties beschikken over de mogelijkheden om havens en terminals te blokkeren. Het is dus belangrijk dat iedereen op zijn domein meewerkt om te komen tot het best mogelijk resultaat. Dit is : “There is No Place to Hide”. En deze leuze mag niet enkel bestaan op papier, doch ook op het terrein. Daarom is ACV Transcom voortrekker van deze actie. Niet om eer en glorie van personen, maar voor de dokwerkers die morgen ook hun boterham moeten verdienen op de dok. Of gaan we straks nog werken met enkel foremannen , een paar chauffeurs en kraanmannen? Neen dus. Daarom hebben we jullie nodig, jullie achterban en jullie collega’s. Het is van groot belang dat deze boodschap wordt uitgedragen. Als er geen kuipers zijn (hetgeen in andere havens niet van toepassing is) moeten er pasmannen ingezet worden tegen Belgische lonen en moet er betaald worden in het Fonds voor Bestaanszekerheid. Geen bemanningsleden die havenarbeid verrichten. Als iedereen daarvan overtuigd geraakt dan zijn we al een stap verder.

“No Place to Hide”
De actie heeft tot dusver geleid tot afspraken met P&O ferries, 40 bijkomende dokwerkers in Hull en Tilbury (VK) , onderhandelingen met het Spaanse Suardiaz na een blokkade in Zeebrugge, onderhandelingen bij Stena Line (Nederland). Met een campagne die nog maar pas is gestart kunnen we nu reed spreken van een succes. Er werd recent actie gevoerd op een Grimaldi schip in Antwerpen nadat bleek dat de bemanning van plan was alle kuiperswerk uit te voeren. AET speelt hier een vreemd spel. Rederijen dreigen vaak om te verhuizen naar havens waar alles mag en alles kan. Grimaldi is niet van plan te verhuizen. Vlissingen is ook beperkt in plaats.

Wees alert!
Samen zijn we sterk. Daarom vragen wij jullie iedere vorm van zelfafhandeling (zoals lashing & securing van scheepslading) die plaatsvindt op het schip of de terminal waar jullie werken ons onmiddellijk te melden. Het is vijf voor twaalf!