woensdag 20 oktober 2010

Toegevoegde waarde van onze havens ruim 10% gedaald:

De toegevoegde waarde in 2009 gegenereerd in de Belgische (zee)havens, is in 2009 door de crisis "aanzienlijk geslonken" met 11,7 pct. Dat meldt de Nationale Bank in een 'flashraming' over het economisch belang van de havens van Antwerpen, Gent, Oostende, Zeebrugge en Brussel en het Luikse havencomplex. De directe toegevoegde waarde van de maritieme (directe band met de haven) en niet-maritieme cluster (bv. industrie) van die havens daalde van 16,9 miljard euro in 2008 tot 14,9 miljard euro.


Antwerpen
"In de maritieme cluster liep de toegevoegde waarde van de Antwerpse haven scherp terug, onder meer als gevolg van de verliezen van de rederijen, die het slachtoffer werden van een diepe malaise op de wereldmarkt van het maritiem vervoer, en van de inkrimping van de bedrijvigheid bij de goederenbehandelaars", stelt het rapport.


Zeebrugge houdt stand.
Enkel in Zeebrugge was er geen sterke terugval van het verkeer (tonnage): +6,8 pct. Maar ook daar werden de rederijen zwaar getroffen en liep de winstmarge van een aantal goederenbehandelaars fors terug, "waardoor de goede resultaten inzake goederenverkeer ongedaan werden gemaakt" qua toegevoegde waarde.Antwerpen kende met -16,7 pct de kleinste daling in het verkeer.


Werkgelegenheid daalt.
De totale werkgelegenheid in de havens daalde met 3,3 procent tot 120.528 waarvan 62.186 in Antwerpen. In de maritieme sector "laat alleen de haven van Gent een positief verloop optekenen, vooral dankzij de ontwikkeling van de bedrijvigheid in een onderneming uit de sector goederenbehandeling". In de niet-maritieme cluster was er overal een daling, uitgezonderd Oostende.

Dit meldt De Morgen.