dinsdag 9 november 2010

Lissewegenaars willen alternatief voor geluidsschermen langs spoor:

De Brugse CD&V-voorzitster Minou Esquenet heeft dit weekend een dossier overhandigd aan burgemeester Moenaert (CD&V). Een aantal Lissewegenaars willen er mee vermijden dat de Stationsstraat onderbroken wordt. ‘De huidige plannen zijn onmenselijk.'

Spoorwegbeheerder Infrabel wil het rangeerstation in Zwankendamme uitbreiden, en dat zal het treinverkeer richting Zeebrugge, en dus door Lissewege en langs Zwankendamme, fors doen toenemen. In het milieurapport staan daarom maatregelen om de overlast voor de bewoners van de polderdorpen zoveel mogelijk te beperken. Maar voor de overweg aan de Stationsstraat staat in het rapport dat er twee geluidsmuren zullen worden gebouwd, die de straat definitief zouden onderbreken.

In twee splitsen.

‘Onaanvaardbaar', vindt een groep bewoners van het polderdorp. ‘Dit hele plan is onmenselijk voor Lissewege. Je kan het toch niet maken om het dorp in twee te splitsen? Deze straat is een levensader voor het dorp.'

Daarop stak een aantal onder hen de koppen bijeen om een alternatief voorstel uit te werken. En het resultaat werd zaterdag aan de Brugse burgemeester Patrick Moenaert (CD&V), overhandigd door partijgenootMinou Esquenet, die de denkoefening coördineerde.

‘Het is een constructief plan', zegt Esquenet. ‘We willen de groei van de haven niet in de weg staan, maar verzoenen met het behoud van de leefbaarheid en de levenskwaliteit in ons polderdorp.'

Xavier Robeyns, ingenieur en betrokkene, tekende het hele plan uit. Concreet houdt het voorstel twee punten in. Ten eerste wil de groep een insleuving van het spoor ter hoogte van het dorp: wat dus wil zeggen dat het spoor daar lager zou liggen. Daarnaast wordt de aanleg van een derde spoor gesuggereerd.

‘Want tegen 2018 wordt verwacht dat beide bestaande lijnen weer verzadigd zullen zijn. De uitbreiding van het rangeerstation in Zwankendamme zal ongetwijfeld meer treinverkeer veroorzaken, en daar komt nog eens de uitbreiding van de haven bij. Infrabel kijkt niet verder dan 2018', zegt Robeyns.

Derde spoor.

‘Die derde spoorlijn kan eventueel wel bovengronds worden aangelegd', treedt Minou Esquenet Robeyns bij. ‘Daarop kan bijvoorbeeld het personenvervoer worden voorzien. Goederen- en personentreinen rijden aan andere snelheden en stoppen op andere plaatsen. Met ons voorstel wordt een vlot verkeer mogelijk gemaakt.'

Als voorzitter van Zeebrugge Open, de spreekbuis voor de ontsluiting van de Zeebrugse haven, beloofde Moenaert het dossier alvast op de onderhandelingstafel te brengen. ‘Het huidige plan is gewoon absurd. Die geluidswand is precies een Berlijnse muur', merkte de burgervader ironisch op. ‘De haven stelt 27.000mensen te werk. Een degelijke spooromsluiting is noodzakelijk, maar die manier van werken is onaanvaardbaar. Dit voorstel lost alle problemen op.'

Dit staat in het Nieuwsblad.