donderdag 4 november 2010

Ruwbouw nieuwe oostelijke strekdam af:

De ruwbouw van de oostelijke strekdam is volledig afgewerkt. Met de uitgebaggerde havengeul en de werkzaamheden aan de westelijke strekdam is de nieuwe haventoegang stilaan zichtbaar. ‘De toekomst wordt voorbereid', zegt afgevaardigd bestuurder Paul Gerard.

Wie vandaag op de zeedijk of het Westerstaketsel wandelt, kan er niet meer naast kijken: de nieuwe haventoegang wordt elke dag een stukje zichtbaarder. De werkzaamheden aan de westelijke strekdam zijn ter hoogte van het Klein Strand volop aan de gang, de havengeul is intussen al uitgebaggerd, en vandaag is ook de ruwbouw van de oostelijke strekdam een feit.

‘Nautisch gezien is de oostelijke strekdam volledig afgewerkt. Er hoeven geen stenen of rotsblokken meer aangebracht te worden, er rest ons alleen nog de esthetische afwerking. En op de kop van de dam komt een nieuwe radartoren omdat de huidige radar op de site De Halve Maan blinde vlekken vertoont door de aanwezigheid van appartementen op de zeedijk', vertelt Paul Gerard, afgevaardigd bestuurder van Haven Oostende.

Schepen van 200 meter lang

Door de bouw van twee nieuwe strekdammen dieper in zee en het baggeren van de nieuwe vaargeul wordt een bredere en rechtere haventoegang gecreëerd. Hierdoor kan de haven grotere schepen binnenhalen.

‘Doordat de oostelijke strekdam een feit is en ook de havengeul al uitgebaggerd is, kunnen we in feite vandaag al schepen tot 200 meter ontvangen. Alleen bij een sterke zuidwestenwind is dit nog moeilijk, omdat er nog geen volledige westelijke strekdam is. Maar door de nieuwe havengeul hoeven de schepen al niet meer via de kust plots de haven binnen te draaien en kunnen ze nu gewoon recht binnenvaren', zegt Gerard.

De ruwbouw van de westelijke strekdam moet afgewerkt zijn tegen begin 2012. En tegen de zomer van 2012 moet de nieuwe haventoegang volledig operationeel zijn.

Meer cruiseschepen

Volgens Paul Gerard is de nieuwe haventoegang een noodzakelijke voorbereiding op de toekomst van de Oostendse haven. ‘De ingreep is voor verschillende sectoren heel belangrijk. In de cruisesector hebben we voor het komende jaar al nieuwe contracten getekend met schepen van 200 meter. Voordien konden we enkel schepen van 160 meter binnenhalen. Hierdoor zal Oostende meer passagiers kunnen ontvangen.'

Daarnaast bereidt de haven zich voor op de ferrymaatschappijen die een nieuwe vloot met grotere schepen zal aankopen. ‘En in de toekomst richten we ons ook op windenergie. Maar in die sector moeten heel wat grote schepen binnenvaren om onderdelen te laden en te lossen. Met de bouw van de eerste zes windturbines van C-Power, bijvoorbeeld, konden de wieken met een diameter van 130 meter niet tussen de staketsels binnenvaren en werden ze in Zeebrugge gefabriceerd. Bij de volgende fase van het Thorntonproject zal dit wel in Oostende kunnen gebeuren', besluit Gerard.

Dit staat in het Nieuwsblad.