donderdag 16 december 2010

COASTEL PORT AGENCIES NEEMT LOOPJE MET ARBEIDSVOORWAARDEN HAVENARBEIDERS

Na het verdwijnen van rederij Cobelfret uit de haven van Oostende, waar meer dan de helft van de Oostendse havenarbeiders werkloos werden, is de groenten- en fruittrafiek tussen Oostende en St Petersburg nu ook stopgezet.

Groot was onze verwondering toen we gisteren via Focus WTV vernamen, bij monde van de vertegenwoordiger van Costal Port Agencies (CPA) Jean Paul Dezutter, dat de stopzetting te wijten is aan de stakingsacties van de havenarbeiders die het niet pikten dat ook mensen uit het Nederlandse Vlissingen kwamen helpen.

“Een conflict tussen stakende havenarbeiders, hun vakbond en de Russische reder hebben de samenwerking tussen Rusland en Oostende de das omgedaan” concludeerde de agent.

Kloosterboer, een overslagbedrijf uit Vlissingen in Nederland, kwam met een trafiek van groenten en fruit naar Oostende.

Na een analyse van de tewerkstelling bleek dat de nieuwe stouwer, Coastal Port Agencies, het blijkbaar niet al te nauw nam met de geldende regels inzake havenarbeid. Terwijl Oostendse havenarbeiders werkloos waren, gingen de arbeiders uit Vlissingen hun taken uitvoeren onder het mom van opleiding. Ook de onveilige werksituatie, waarin de werknemers moesten werken, werd aangeklaagd.

Voor ons was het bij aanvang al duidelijk, Coastal Port Agencies en het havenbestuur van de haven Oostende hebben verkeerde afspraken gemaakt met de nieuwe klant. Hun doorgespeelde informatie was een regelrechte aanval op het statuut. Dit diende rechtgezet te worden.

De voorzitter van het Paritair Subcomité Oostende Nieuwpoort riep een verzoeningsvergadering bijeen, om nog tot oplossingen te komen en te redden wat nog te redden viel. Maar dit haalde jammer genoeg niks meer uit.

De intentie om een protocolakkoord te tekenen tussen de Centrale der Werkgevers haven Oostende, de afgevaardigd bestuurder van Coastal Port Agencies, de firma Kloosterboer Services en vakbonden, werd door de firma Kloosterboer onmogelijk gemaakt.

De vertegenwoordiger van CPA die tevens ook de vertegenwoordiger was van de firma Kloosterboer Services, had geen mandaat om te onderhandelen over ons voorstel.

Voor ACV Transcom was de instandhouding van de trafiek zeer belangrijk, zonder afbreuk te doen aan de rechten van de havenarbeiders.

De werknemers havenarbeiders wachten nog steeds op hun loontegoeden voor de maand november voor hun gepresteerde arbeidsuren. Coastal Port Agencies werd hiervoor in gebreke gesteld, maar kwam nog niet over de brug.