maandag 28 februari 2011

Maersk wil dagelijks tussen China en Europa varen (update)

De Deense rederij Maersk Line sleutelt aan de vaarschema’s van alle lijndiensten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa om een zo hoog mogelijke afvaartfrequentie in de grootste hubs te bekomen.

De gewijzigde rotaties zullen vanaf begin april ingevoerd worden. Het is de bedoeling om de vaarschema’s van alle loops zodanig op elkaar af te stemmen, dat er bijna dagelijks een afvaart is uit de belangrijkste Aziatische havens. Dat zijn Ningbo, Shanghai, Yantian en Tanjung Pelepas. Deze vier havens zullen alle diensten ontvangen, zodat er in de praktijk bijna continu een schip ligt te laden.

Maersk Line onderhoudt nu zes wekelijkse containerdiensten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. De AE6-dienst die Azië met het Middellandse Zeegebied verbindt, zal omgevormd worden tot een zevende directe lijn op Noord-Europa met aanlopen in slechts twee havens: Felixstowe en Bremerhaven.

Die twee havens blijven samen met Rotterdam de belangrijkste Europese loshavens, waar zoveel mogelijk verkeer geconcentreerd wordt. Bremerhaven zal zes van de zeven loops ontvangen. Rotterdam en Felixstowe krijgen er elk vijf.

De Denen bevestigen dat ze ook Antwerpen, Zeebrugge, Le Havre, Hamburg, Gdansk, Aarhus en Göteborg blijven bedienen. Volgens de laatste vaarschema’s krijgen Hamburg en Zeebrugge elk twee wekelijkse loops en de andere havens een. Zeebrugge behoudt de AE8- en AE9-diensten, maar verliest de AE10. Antwerpen behoudt zijn wekelijkse aanloop van de AE2.
Nieuwsblad Transport - De website voor goederenvervoer > Maersk wil dagelijks tussen China en Europa varen (update)