dinsdag 15 februari 2011

Planning infrastructuurwerken in de haven Zeebrugge-Brugge

In 2011 worden er in de haven Zeebrugge-Brugge belangrijke infrastructuurwerken gepland. Als volgt hier een kort overzicht.

HAVEN ZEEBRUGGE
De uitvoeringswerken voor het verlengen van de APM-kaaimuur tot 1300 meter starten op 15/3 en zouden 1 jaar in beslag nemen.
De CHZ-kaai wordt verdiept. Neemt 2 jaar in beslag.
Volgens planning zou de kaaimuur van ZIP dit jaar worden aanbesteed.
Kaaien 111 en 112 zijn afgebroken en worden omgebouwd tot een ro-ro en lo-lo kaai.
In 2011 start men met de bouw van de 2e LNG-stijger.

Brittannia dok wordt gedempt. Zou één jaar in beslag nemen. De vrachtwagens zouden 's nachts aanvoeren.
Het Minervaplein en de A. Ronsestraat worden verbonden met brug.

De verlenging van de Bastenakenkaai loopt volgens planning.
De werken aan de Toyotakaai zijn beëindigd.

De sluisdeuren van de Pierre Vandammesluis worden hersteld. De laatste brug aan de Vandammesluis wordt geschilderd.
Het sterneneiland wordt uitgebreid tot 12 ha.

De spoorbundel Zwankendamme en de bocht Ter Doest zijn gepland voor uitvoering.
Na de studie van het shipproject (achter Visartsluis)denkt men eind 2013, begin 2014 te starten.
De verdere doorbraak spoordoorgang Lissewege wordt ook verwacht.

HAVEN BRUGGE
In de haven van Brugge wordt een nieuwe steiger gebouwd.
Petros wordt verder gesaneerd.
Er wordt een groenzone aangepland in Kruisabele als compensatie.
Seaport Shipping en Trading maakt haar ambities waar en verdubbelt haar oppervlakte, waar Demaecker-Van Haecke ook verder plannen heeft.
Solid start met de bouw van een loods.
Kolen Tomar heeft een deel van het UCO-gebouw gekocht voor uitbreiding van haar activiteiten.