dinsdag 5 april 2011

Alle Verre Oostendiensten doen nu aan 'slow steaming'

China Shipping en zijn Taiwanese partner Evergreen voegen deze maand een negende schip toe aan de vloot van hun gezamenlijke AEX1/CEM-dienst tussen Noord-Europa en het Verre Oosten.

Deze wekelijkse lijndienst was de laatste op de route die nog door acht schepen verzekerd werd. Er komt nu een extra schip bij om aan ‘slow steaming’ te kunnen doen en zo de brandstofkosten te drukken. China Shipping levert voortaan zes schepen en de Taiwanese partner de overige drie. Er wordt vooral tijdens de eastbound reizen trager gevaren, maar ook de westbound transittijden worden nu een paar dagen langer.

Van de 32 wekelijkse containerdiensten op het vaargebied zijn er nu negen met een vloot van negen schepen. Al vijftien diensten gebruiken telkens tien schepen, waardoor een volledige rondreis zeventig dagen in beslag neemt. Zes loops worden zelfs al door elf eenheden verzorgd.

De overige twee diensten hebben nog meer schepen in hun vloot, omdat het pendulumdiensten zijn die meerdere vaargebieden afdekken. In de B-loop van de Grand Alliance varen bijvoorbeeld zestien schepen van Hapag-Lloyd, omdat zij na een reis van Europa naar het Verre Oosten eerst nog de Pacific oversteken, alvorens terug te keren.

Volgens de Franse databank Alphaliner varen er in een gemiddelde directe Verre Oostendienst nu 9,9 schepen. Eind 2007 bedroeg dat gemiddelde nog 8,2. Toen waren er 36 loops op het vaargebied, waarvan er 26 door zeven of acht eenheden verzekerd werden. Alphaliner merkt op dat de trade tussen Europa en het Verre Oosten de eerste is waarop alle aanwezige carriers hun snelheid hebben aangepast.De Lloyd NV > Alle Verre Oostendiensten doen nu aan 'slow steaming'