vrijdag 1 april 2011

Belgische havens nemen extra voorzorgen voor Japanse schepen

Het Antwerpse Havenbedrijf, de douane en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) zullen extra voorzorgsmaatregelen nemen voor schepen die afkomstig zijn uit Japan.

Elk schip dat de Antwerpse haven aanloopt, zal volgens de ISPS-regelgeving (International Ship and Port Facility Security Code) een lijst moeten voorleggen met de tien laatste aanloophavens. Als een van die laatste tien gelegen is in de buurt van Japan, dan zal men bijkomende metingen uitvoeren om de aanwezigheid van radioactiviteit te onderzoeken. Indien er abnormale waarden worden vastgesteld, dan zal het schip verder worden opgevolgd door het FANC.

In de Antwerpse haven worden vooral Japanse containers en auto's ingevoerd, maar het aandeel van Japan in de totale goederenstroom in Antwerpen is volgens Annik Dirkx, woordvoerster van de haven van Antwerpen, niet zo groot. Ze wijst er ook op dat alle containers in de haven reeds dagelijks gescreend worden op de aanwezigheid van radioactief materiaal. Dit gebeurt door middel van de meetpoorten Megaports, die geïnstalleerd werden na de aanslagen van 9/11.

Ook bij de haven van Zeebrugge is men extra voorzichtig. Deze haven wordt namelijk frequenter aangelopen vanuit Japan en vooral door autocarriers. Havenbaas Joachim Coens verklaarde dat de haven samen met de douane en de privébedrijven een draaiboek aan het opstellen is voor het behandelen van Japanse vracht.

De Nederlandse havens zijn eveneens op hun hoede. Behalve in Rotterdam wordt ook in de havens van Amsterdam, Vlissingen en de Eemshaven de komende tijd scherp opgelet. Maar het leeuwendeel van de lading uit Japan wordt in de Rotterdamse haven aangevoerd. Volgens cijfers van het Havenbedrijf bedraagt de overslag van Japanse goederen in Rotterdam rond de 1% van de totale overslag.

Zowel Antwerpen, Zeebrugge als Rotterdam verwachten de eerste Japanse schepen midden april.