vrijdag 29 april 2011

Mexico City Policy

Tijdens het 41e congres in Augustus 2006 van het ITF te Durban werd besloten de FOC campagne grondig te bekijken. Dit was al sinds de 50e verjaardag, in 1998, niet meer gebeurd. Sinds de laatste doorlichting heeft de FOC (Flag of Convenience) campagne veel veranderingen meegemaakt. De geboorte van de IBF (International Bargaining Forum), het ITF inspectoraat werd bijna verdubbeld en is beter uitgerust dan ooit. Ook de geboorte van de POC (Ports of Convenience) campagne.

Ook de scheepvaart sector heeft tijdens die periode niet stilgezeten. De technologisch opmars, een vluggere behandeling van goederen, grotere schepen, complexe structuren m.b.t. rederijen, wisselende tewerkstelling (nationaliteiten), legale ontwikkelingen.

Daarom was deze review heel delicaat. Verschillende partijen werden hierbij betrokken. Het resultaat werd gepresenteerd tijdens het 42e congres te Mexico City in Augustus 2010. Alle aanbevelingen en beslissingen werden aanvaard, met inbegrip van een nieuwe FOC policy.

Die policy is de ruggengraat van de FOC campagne. Ze bepaalt de doelstellingen, de core principes, de politiek en procedures die de campagne besturen. De veranderingen brengen de campagne in de 21 Eeuw zonder afstand te doen van de originele waarden.

De FOC campagne steunt op de solidariteit tussen dokwerkers en zeevarenden en hun respectievelijke vakbonden. Het succes van de campagne hangt o.a. af van de betrokkenheid en sterkte van de dokwerkers, wereldwijd. Daarom is de steun aan de dokwerkers en hun vakbonden opgenomen in de FOC campagne met inbegrip van steun aan de POC campagne, waarbij ook zeevarenden worden betrokken.

De Mexico Policy vervangt volledig the Delhi Policy. Belangrijk is, en zeker voor de dokwerker, dat ze moet worden gelezen samen met de ITF Special Agreement (de overeenkomst/het contract die bepaalt welke CAO van toepassing is en waarin ook “Cargo Handling Clausule” / ITF Policy on Dockwork is opgenomen) en de CAO die van toepassing is. In iedere ITF CAO staat een “ Cargo Handling Clausule”.

De Mexico Policy heeft in annex meerdere policies.
Hieronder kort samengevat wat voor havenarbeiders belangrijk kan zijn:

ATHENS POLICY (ITF Policy m.b.t. ferry services)
  • om te verzekeren dat het werk dat traditioneel door dokwerkers wordt uitgevoerd niet wordt uitgevoerd door zeevarenden is het in het belang van de dokwerkers dat alle bepalingen in deze policy worden opgevolgd. Hoe meer schepen onder de Athens Policy werken, hoe betere bescherming voor het havenwerk – laden/lossen + lashing & securing;
  • het syndicaal uitwisselen van informatie waaronder de namen van de ferries waar zeevarenden dokwerk verrichten;
  • het onderhouden van het momentum door op regelmatige basis European ferry conferences te houden, in samenwerking met ETF MTS en Dockers sectie.
NATIONAL FLAG POLICY
Het opnemen van de ITF Cargo Handling Clause in nationale CAO's. Letterlijk: "in line with the principles fo mutual solidarity between seafarers and dockers, as expressed in ITF policy, the cargo handling clause should be incorporated into all national agreements."
Dit is nieuw en goedgekeurd door alle vakbonden lid van ITF. Tot op heden zijn er nog vakbonden die dit nog niet in hun CAO staan hebben.
RIDING SQUADS POLICY
De tewerkstelling van derden aan boord van een zeeschip. Deze zeevarenden die systeem interim werken worden meestal gebruikt voor het onderhoud, kuisen en schilderen. Maar het systeem breidt zich uit. Verantwoordelijkheid, welke werkgever moet er aangesproken worden, is hier moeilijk te identificeren. De riding squads kunnen perfect worden ingezet om cargo handling te doen. Daarom is er in de Mexico Policy de "ITF position on the use of riding squads" opgenomen:
“ actively opposes the use of seafarers to carry out cargo work traditionally and historically carried out by dockers”

Andere policies hebben weinig of geen betrekking op de havenarbeiders.

Meer info op:
http://www.itfglobal.org/flags-convenience/mexico-city-policy.cfm