donderdag 12 mei 2011

'Met spierballen alleen raak je hier niet ver'

Cewez, de centrale die de havenarbeid regelt, viert zijn 25ste verjaardag. Voor de gelegenheid werden alle dokwerkers met meer dan 25 jaar dienst gehuldigd. 'Het is een harde stiel, maar ik zou niets anders willen doen.'
Meer dan 1.500 havenarbeiders telt de Zeebrugse haven op dit moment. Toen 25 jaar geleden Cewez werd opgericht waren dat er amper 530. De haven telt wel nog tientallen anciens, bonken van havenarbeiders die toen ook al op de kaaien rondliepen en dat nu nog doen, zoals Freddy Herssens (58 met 32 jaar dienst), Mohamed Khotta (61, 27 jaar dienst), Bernard Bonneure (57, 30 jaar dienst) en Patrick Wurstenberg (52, 29 jaar dienst).

'Ik help na al die jaren nog schepen laden en lossen', zegt Herssens. 'Het is een harde stiel, maar het is voor ons een gewoonte geworden. Ik zou ook niets anders willen doen.' Herssens zag de haven bijna onherkenbaar veranderen. 'In de jaren tachtig was Zeebrugge maar een klein haventje. Je kon er overal rondlopen. Nu zijn alle terminals en kaaien afgeschermd, vooral uit veiligheidsoverwegingen.'

Ook de job van havenarbeider is helemaal anders geworden. 'In die beginjaren moest je letterlijk nog alles met je blote handen van het schip dragen', meent Bernard Bonneure. 'Ik heb nog schepen met ladingen aardappelen gelost: een oppervlakte van twee voetbalvelden vol vijftig kilo zware zakken aardappelen die we één voor één van boord moesten halen. Per shift sjouwden wij makkelijk duizend zakken.'

Spierballenwerk dus. 'Brute kracht alleen helpt niet', benadrukt Herssens. 'Ik heb veel bodybuilders gezien die het na twee uur voor bekeken hielden. Je moet routine kweken, weten hoe je elke handeling juist moet uitvoeren. En slim zijn: ik legde een zeemvel op mijn schouder, zodat de zakken aardappelen niet konden schuren.'

'Ondertussen is dat allemaal veranderd', zegt Bonneure. 'Het meeste werk wordt nu door kranen en heftrucks gedaan. We krijgen de lading ook niet meer te zien; het zijn bijna altijd containers die we helpen lossen. Het blijft wel hard labeur, gevaarlijk soms, met de zware kettingen bijvoorbeeld die we gebruiken om ladingen vast te maken en te lossen.'
Het Nieuwsblad - Gemeente Brugge: 'Met spierballen alleen raak je hier niet ver'