zondag 21 juni 2009

Nieuwe diensten CMA CGM


CMA CGM biedt vanaf volgende maand tien wekelijkse diensten tussen Noord-Europa en het Verre Oosten aan. Dit schrijft Nieuwsblad Transport.

Daarvan zijn er zeven gebaseerd op slotcharters bij Maersk, Evergreen, China Shipping en de New World Alliance. De Fransen exploiteren zelf drie loops, waarvan één in samenwerking met China Shipping (FAL2). In de eerste French Asia Line (FAL1) worden extra aanlopen in Yantian en Xiamen ingelast voor de eastbound-reizen.

In de FAL3 komt er een westbound stop in Chiwan bij. De FAL2 zal eastbound terug via het Suezkanaal varen en dus niet langer via de Kaap gaan. Daardoor kan de vloot weer beperkt worden tot acht schepen.

Nieuw zijn twee diensten met schepen van de Deense partner Maersk Line. CMA CGM krijgt niet alleen zoals eerder aangekondigd ruimte op de AE7 waarin Maersks grootste schepen varen, maar zal ook containers kunnen laden op de AE9 die Zeebrugge en Rotterdam met Zuid-Oost Azië verbindt. De twee Deense diensten zullen door de Fransen als FAL7 en FAL9 verkocht worden. Als gevolg van de samenwerking met Maersk kan CMA CGM nu rechtstreekse afvaarten bieden naar Laem Chabang en Tanjung Pelepas.

Een andere nieuwe bestemming in het netwerk is de Chinese haven Fuqing die door de SCX Service van de New World Alliance zal worden aangelopen. Voor de Fransen is dit de FAL8. CMA CGM gebruikt ook de twee andere diensten van die alliantie voor transporten naar Korea en Japan (FAL11 en 12).

In deze vaarschema's komt Zeebrugge voor in FAL 1, 2, 3, 7, 8, 9 en 10.