zaterdag 3 april 2010

Safmarine en Maersk hervatten Indiadienst

De zusterrederijen Maersk Line en Safmarine hervatten de ME3 dienst tussen het Middellandse Zeegebied en India. Dat heeft ook gevolgen voor de ME1 tussen Noord-Europa, het Midden-Oosten en India. Die ME1 gaat nu opnieuw Aqaba direct aanlopen. Dit schrijft Nieuwsblad Transport.

In oktober vorig jaar besloten Maersk en Safmarine om de ME3 tijdelijk stop te zetten en dat op te vangen met extra aanlopen van de ME1 in Gioia Tauro en Port Said.

De nieuwe ME3 zal de Turkse haven Ambarli (Istanboel), Gioia Tauro en Port Said met Jebel Ali, Pipavav, Nhava Sheva en Salalah verbinden. De eerste afvaart is voorzien voor 11 april uit India met de 3.604 teu grote Nedlloyd Asia.

In de ME1 worden de aanlopen van Gioia Tauro en Port Said geschrapt ten voordele van Algeciras en Aqaba. De dienst wordt verzekerd door zeven schepen met een capaciteit van 6.478 tot 6.788 teu die in Felixstowe, Zeebrugge, Bremerhaven en Rotterdam laden voor Aqaba, Jeddah, Jebel Ali, Nhava Sheva en Pipavav.