woensdag 9 juni 2010

80 hectare weideland in Zeebrugse haven

In de achterhaven van Zeebrugge wordt 80 hectare grond ingericht als een groot stuk zilt grasland. Dat moet het verlies van natuur door de uitbouw van de haven compenseren. ‘En zo kunnen wij ook verder met de havenuitbreiding in andere gebieden', zegt havenvoorzitter Joachim Coens.

Het gebied rond het legendarische en sinds juni vorig jaar gesloten volkscafé Den Overzet in de Zeebrugse achterhaven wordt de komende jaren een groot zilt grasland. In die achterhaven liggen gigantische stukken grond die al jaren geleden onteigend werden, maar die nog onontgonnen terrein zijn voor de haven-uitbreiding. Een deel ervan wordt nu natuurcompensatie.

‘In de Dudzeelse Polder gaan we 80 hectare zilte grasweiden creëren', zegt projectcoördinator Wim Pauwels. ‘We zullen 45.000 kubieke meter grond afgraven, zodat hier planten kunnen groeien. De streek moet ook een broedgebied worden voor vogels. De aanleg van de weiden is een compensatie voor het feit dat er door de uitbreiding van de haven ook veel natuur verloren gaat.'

Moeizaam proces

In totaal moet er 360 hectare grond worden gecompenseerd. Sinds 2005 bestaat daar al een overeenkomst over, onder meer met het havenbestuur en de Vlaamse overheid, maar de zoektocht verloopt moeizaam. ‘We zitten aan 140 hectare', zegt Pauwels. ‘Het is niet zo eenvoudig om die grond aan te kopen, en vaak gaat het om grond die geruild wordt met landbouwers, en dat neemt ook veel tijd in beslag.'

De natuurinrichtingswerken in de Zeebrugse achterhaven kosten zo'n 400.000 euro. Het gebied zal niet toegankelijk zijn om te wandelen of te fietsen, omdat het in havengebied ligt. De boerderijen die in het gebied liggen, mogen er wel blijven.

‘Met de haven zelf investeren wij ongeveer 1,75 miljoen euro in natuurcompensaties', zegt havenvoorzitter Joachim Coens. ‘Met de grond die afgegraven wordt in de Dudzeelse polder, wordt een 7 meter hoge berm aangelegd die het noordelijke deel van de achterhaven zal afscheiden van de polder.'

De compensaties moeten het voor de haven ook wat makkelijker maken om elders uit te breiden. ‘Bijvoorbeeld net ten noorden van de Dudzeelse polder', zegt Coens. ‘Ook op de Maritiem-Logistieke Zone, waar nu alleen het koffiebedrijf Efico gevestigd is, komen er op termijn meerdere bedrijven. Langs het Boudewijnkanaal kunnen we een nieuwe kaaimuur aanleggen, zodat er in de toekomst schepen zullen kunnen aanmeren. Het is belangrijk dat we de groei van Zeebrugge niet hypothekeren, want de haven biedt, rechtstreeks en onrechtstreeks, toch werk aan 28.000 mensen.'

bron: APZI