maandag 27 september 2010

FAIR FERRY CAMPAIGN

Actieweek
27 – 30/9/2010


10 jaar geleden mislukten de onderhandelingen over een nieuwe EU verordening, waardoor de loon- en arbeidsvoorwaarden in het Ferry verkeer voor zowel EU als voor Non EU bemanningen gelijk werden, in de grond geboord door de onwil van de Europese WERKGEVERS/reders.

Sindsdien zijn duizenden jobs voor EU zeelui verloren gegaan en vervangen door goedkope niet EU zeelui die bovenop hun taak deze van havenarbeiders op vraag van de reders overnemen. Het betreft lashing & securing van cargo. De actieplannen van de vakbonden hiertegen zijn klaar. Basis : de verslechterende arbeidsvoorwaarden met focus op de sociale dumping van zowel de rechten van zeelui als die van de havenarbeiders in de betrokken landen rond de Noordzee en in het Kanaal.

De solidariteit onder de havenarbeiders om deze toestanden een halt toe te roepen is ongekend hoog. Hun actiebereidheid eveneens. Tijdens de actieweek, die op 27 september begint, wordt gefocust op informatiesessies aan boord van de schepen, zowel voor havenarbeiders als voor zeelui.

Daarom zullen de Belgische vabbonden deze actieweek actief ondersteunen en willen ze met een beperkte delegatie deel nemen aan deze actie op 27 september in Hoek Van Holland bij Rotterdam voor de cruiseterminal van Stena Line.

In Zeebrugge heeft een delegatie van het GEMEENSCHAPPELIJK VAKBONDSFRONT EEN ONDERHOUD GEHAD MET DE HEER JOACHIM COENS. Daarin werd gevraagd of de havenuitbater nog steeds achter zijn standpunt staat dat L&S voor havenarbeiders wordt voorbehouden in de haven van Zeebrugge. In 1998, tijdens het dispuut met Dart Lines en ook ter gelegenheid van de problemen met Ports Package I & II schaarde MBZ zich achter de eis van de vakbonden.