donderdag 11 november 2010

Wilhelmsen reactiveert alle opgelegde autoschepen:

De Noorse rederij Wilhelm Wilhelmsen heeft een uitstekend derde kwartaal achter de rug. Wilhelmsen is via participaties in Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL) en Eukor een belangrijke ro/ro-carrier. Alle opgelegde autoschepen zijn intussen weer aan de slag gegaan.

Volgens de Noren is het ro/ro-verkeer vanuit Azië naar Europa verdubbeld in vergelijking met het derde kwartaal van 2009. Vooral het high-and-heavy segment met onder meer landbouwmachines, bussen en andere grote voertuigen, deed het goed. Tussen Azië en Noord-Amerika zijn de volumes in het derde kwartaal verdrievoudigd. Als alle routes bij elkaar geteld worden, komt Wilhelmsen tot een globale volumestijging van 27 procent.

De combinatie van meer lading en hogere tarieven in de ro/ro-sector deed de omzet van de groep in het derde kwartaal naar 507,7 miljoen dollar stijgen. Dat is 30 procent meer dan vorig jaar. Het bedrijfsresultaat in deze periode was 58,9 miljoen dollar, tegenover amper de helft daarvan (26,5 miljoen) vorig jaar.

De Noren hebben nog 21 schepen in aanbouw, waarvan er 10 voor WWL en 11 voor Eukor bestemd zijn. Bij Mitsubishi Heavy Industries staan twee eenheden op stapel die de grootste autoschepen ter wereld zullen worden. Dit jaar werden zestien gehuurde schepen aan hun eigenaars teruggeleverd. Daardoor konden de dertien schepen die WWL had opgelegd, allemaal terug aan de slag. De Tampa gaat deze maand als laatste uit de mottenballen.

Bron: Nieuwsblad Transport.