maandag 10 januari 2011

Update Fair Ferries en RoRo Campaign

Deze campagne van de diverse vakorganisaties in de haven van België, Nederland, Frankrijk, UK, Ierland en Duitsland, ondersteund door de internationale vakbondsfederaties, kan terugblikken op vruchtbare maanden. In alle havens werd de campagne opgestart en diverse rederijen werden op de vingers getikt.

We stellen vast dat in de marge van deze campagne meer aan het licht komt dan eerst was aangenomen. Vele rederijen nemen een loopje met de afspraak om geen havenarbeid te laten verrichten door bemanningen. De ITF inspecteurs in de diverse havens hebben opdracht gekregen hierop nauw toe te zien.

Deze actie is ook nuttig in Vlaanderen, waar in de diverse havens nogal wat andere gewoontes bestaan. Hierdoor is er in bepaalde gevallen een "gedoogbeleid" ontstaan dat een brede interpretatie van de "havenarbeid" mogelijk maakt. Lashing & Securing bengelt blijkbaar onderaan de waardeladder van de havengebruikers.

Blijkbaar weten andere havens de kennins van de kuipers wel de waarderen. Uit goed ingelichte bron weten we dat Antwerpse bedrijven hun kuipers tewerkstellen in buitenlandse havens, tot in Vlissingen toe. Dit staat in schril contrast met de tekorten in de Antwerpse haven.

In Zeebrugge wordt de RoRo sector na de crisis geplaagd met reders die steeds opnieuw proberen dokwerkers uit te schakelen. De stevedores worden blijkbaar wel betaald, doch om één of andere reden eisen ze het werk niet op. Iedereen speelt de onschuld zelve, doch de addertjes zitten ergens anders. Volgens de reders zijn het de bemanningen ZELF die beslissen om de lading OP ZEE los te maken. In het drukke Kanaal tussen Engeland en het continent is dit onverantwoord, om nog maar te spreken over de aanlopen van de West-Europese havens via nauwe vaargeulen en/of rivieren.

Schepen met niet vastgesjorde ladingen zijn onvoorspelbaar bij incidenten zoals aanvaringen en kunnen voor lange tijd toegangswegen tot havens belemmeren of zelf onmogelijk maken. Het is onverantwoord dat de havenautoriteiten deze veiligheidsrisico's van reders niet in de ban slaan. Zij zijn wel vlug genoeg met hun kritiek op de havenarbeiders die NIET modern genoeg zijn. Maar mag het ook veilig zijn?