donderdag 28 juli 2011

CMA CGM wil weer op overnamepad

In een interview met de Britse krant Lloyd’s List heeft topman Jacques Saade gezegd dat hij verwacht dat CMA CGM dit jaar winst zal maken.Ondanks de lage tarieven tussen het Verre Oosten en Europa, lijdt de rederij volgens zijn voorzitter nog geen verlies. Hij verwacht wel dat een aantal kleinere carriers het lastig zal krijgen. Saade sluit niet uit dat hij volgend jaar opnieuw zo’n carrier zal kopen. CMA CGM nam in het verleden al onder andere MacAndrews, Delmas en CNC Line over.Omdat de rederijvoorzitter verwacht dat de markt volgend jaar zal aantrekken, wordt in China over nieuwe scheepsbouworders onderhandeld. Een eerste order heeft betrekking op acht schepen van 8.000 teu die mogelijk nog in 2013 worden opgeleverd.Er wordt ook met Chinese werven gesproken over de bouw van tien schepen van 9.000 teu met een hoge koelcapaciteit. Deze schepen zouden worden uitgerust met 1.400 reeferplugs. Al deze nieuwe tonnage zou van een Chinese eigenaar in langetermijncharter worden genomen.Saade is niet van plan om het voorbeeld van Maersk te volgen met orders voor eenheden van 18.000 teu. Hij liet wel orders voor zes schepen van 12.500 en 13.830 teu die nog gebouwd moeten worden, omzetten in schepen van 16.000 teu. Het gaat om drie eigen orders en drie eenheden die van de Duitse eigenaar Claus-Peter Offen worden gehuurd. De 16.000 teu grote schepen zullen tussen de Far East en Europa worden ingezet in een gezamenlijke dienst met Maersk Line.CMA CGM wil tot slot ook nog blijven investeren in terminals op strategische locaties. Om dat te kunnen doen, worden wellicht belangen in bestaande terminals verkocht, die minder strategisch zijn voor de groep.Bron : www.nieuwsbladtransport.be