vrijdag 5 augustus 2011

Benuttingsgraad West-Europese containerterminals blijft laag

Een nieuw rapport over de wereldwijde behandelingscapaciteit voor containers voorspelt dat vooral in het Verre Oosten en Zuidoost-Azië binnen 5 jaar congestie dreigt. In Europa is die vrees er niet.

In zijn jongste analyse stelt Drewry dat de investeringen in containerbehandelingscapaciteit opnieuw stijgen, nadat de recessie vele plannen in de lade deed belanden. Ondanks die toenemende investeringen zal in bepaalde delen van de wereld de groei van de containertrafiek zo groot zijn dat er congestie dreigt.Dat is volgens Drewry niet het geval in Noord-Europa, waar de gemiddelde benuttingsgraad van containerterminals vandaag de dag amper 60,2% bedraagt. Tegen 2016 stijgt dat naar 66,2%. Drewry geeft geen prognose voor Zuid-Europa/Med. Noord-Amerika zit min of meer in hetzelfde bootje als Europa.In het Verre Oosten daarentegen zal de huidige benuttingsgraad van 69,3% op vijf jaar groeien naar 97,8%, wat een enorme druk gaat leggen op de beschikbare capaciteit. Ook Zuidoost-Azië krijgt een probleem. Daar stijgt de benuttingsgraad van 72,2% naar 93,5%. Eigenaardig genoeg zullen de terminals in Zuid-Azië (vooral India en Sri- Lanka) het minder druk krijgen in 2016. Dat komt door de enorme capaciteitstoename die eraan zit te komen in de regio.Drewry stelt ook vast dat nieuwe wereldspelers het vuur aan de schenen willen leggen van de gevestigde operatoren en vermeldt in dit verband China Shipping, China Merchants, SIPG, Gulftainer en Yildirim. In 2010 zaten de gevestigde operatoren nochtans sterk in het zadel met op nummer één - teu gemeten per terminalbelang - PSA. Gevolgd door Hutchison Ports, DP World, APM Terminals en Cosco Pacific. Bron :www.lloyd.be