vrijdag 5 augustus 2011

Lijnreders wisselen info uit over ladingincidenten

Maersk, MSC, CMA CGM, Evergreen en Hapag-Lloyd hebben een systeem voor informatieuitwisseling over ladingincidenten opgezet. Na een geslaagd pilootproject worden andere carriers gesolliciteerd.

Omdat container carriers vaak worden geconfronteerd met onveilige ladingsituaties - foutieve info over ladinginhoud, onjuiste gewichtsopgave, slechte verpakking enz - besloten vijf lijnreders vorig jaar een samenwerkingsverband op te zetten onder de naam Cargo Incident Notification System (CINS). De samenwerking bestaat erin een database te voeden met allerlei info over ladingonveilige situaties die het schip, de bemanning of het milieu in gevaar brachten of dat hadden kunnen doen.Op die manier willen de carriers snel kunnen reageren op online informatie over potentieel gevaarlijke ladingincidenten, kunnen ze statistieken verzamelen en trends identificeren over containerlading. De transparante info kan ook dienen als basis voor eventuele te nemen maatregelen door de industrie of op wetgevend niveau.Een eerste pilootproject tussen de deelnemende reders, waaraan de TT Club en de International Group of P&I Clubs hun medewerking verleenden, heeft al het nut van een dergelijk project aangetoond. Er werd een strategie uitgestippeld, een gedragscode opgesteld en een database ontworpen (door Exis Technologies) die wordt beheerd door de Container Owner's Association. Meer info op www.cinsnet.org
De CINS-organisatie wordt nu - na het succesvolle proefproject - opengesteld voor andere carriers en leden van de TT Club en de P&I Clubs, mits betaling van een lidgeldbijdrage. Verladers zijn voorlopig nog niet welkom, maar de identiteit van verladers, wier lading aanleiding gaf tot een incident, wordt niet vrijgegeven.Bron :www.lloyd.be