dinsdag 25 oktober 2011

Maersk Line bedient Chennai opnieuw via transshipment

De zusterrederijen Maersk Line en Safmarine hebben Chennai geschrapt als directe aanloophaven in de eerder dit jaar begonnen ICON Service.Deze dienst die door Safmarine onder de naam Prime2 wordt verkocht, was sinds maart de eerste rechtstreekse lijndienst tussen Noord-Europa en de oostkust van India. Er werden zeven schepen van gemiddeld 4.200 teu ingezet.Omwille van congestieproblemen in Chennai werd het vaarschema van de dienst in Zuid-Oost Azië beperkt tot Colombo. De nieuwe rotatie is nu: Felixstowe, Zeebrugge, Rotterdam, Bremerhaven, Salalah, Colombo, Salalah en opnieuw Felixstowe.Door het schrappen van Chennai kan de dienst nu met zes eenheden worden verzekerd. Het overtollige zevende schip, de 4.224 teu grote ‘Jervis Bay’ (foto), vaart nu gemiddeld om de twee weken als grote feeder tussen Colombo en Chennai.Indien Chennai de achterstand kan inhalen die in de zomermaanden is ontstaan na een aantal stakingen van onder meer de truckchauffeurs en de productiviteit van de Madras Terminal weer verbetert, bestaat de mogelijkheid dat Maersk Line de Indische haven volgend jaar weer rechtstreeks gaat aanlopen. Bron : www.lloyd.be