dinsdag 6 maart 2012

CMA CGM biedt zeven Verre Oostendiensten

CMA CGM blijft ook na de start van vier gezamenlijke Verre Oostendiensten met MSC samenwerken met Evergreen en China Shipping.De Franse rederij kan op die manier onder de naam ‘CMA CGM Advantage’ een netwerk aanbieden met zeven wekelijkse afvaarten tussen Noord-Europa en de Far East. Voor westbound lading komt daar ook nog de Nemo Service naar Australië bij, die via Zuid-Oost Azië naar Noord-Europa terugkeert.Vier diensten worden vanaf deze maand samen met MSC verzorgd. CMA CGM behoudt zijn FAL1- en FAL3-diensten, waarvan de rotatie wel wordt aangepast en krijgt UASC als extra partner met twee schepen in de FAL1. De Silk en Lion Services van de Zwitserse collega zullen verkocht worden onder de namen FAL6 en FAL7.
Voorts behouden de Fransen de tripartiete met China Shipping en UASC (FAL2) en hun allocatie op de gezamenlijke AEX1/CEM Service van China Shipping en Evergreen (FAL10). Via de slots op China Europe Shuttle van Evergreen (CES of FAL15), kan CMA CGM onder andere Kaohsiung en Taipei rechtstreeks bedienen.De samenwerking met The New World Alliance (TNWA) wordt stopgezet. Tot voor kort bood CMA CGM ook de diensten FAL8, 11 en 12, die in feite slotcharters waren op drie van de vier loops die TNWA onderhield.Het netwerk ‘CMA CGM Advantage’ bevat heel wat aansluitingen voor feederbestemmingen. Voor Scandinavië en de Baltische Staten blijft Hamburg de belangrijkste draaischijf. Alleen Oslo en Moss worden via Rotterdam bediend. Ook de lading voor Bilbao zal in Rotterdam worden overgeslagen.Voor de bediening van Sint-Petersburg worden de taken verdeeld. Containers van de FAL1-dienst worden in Hamburg overgeladen. Voor de andere diensten worden dat Zeebrugge en Rotterdam. Zeebrugge wordt ook de doorvoerhaven voor lading uit het Verre Oosten naar Immingham, Teesport en Grangemouth.Le Havre blijft de hub voor de containers met eindbestemming Liverpool, Belfast, Dublin en een reeks Franse havens langs de Atlantische kust. CMA CGM zal Duinkerke rechtstreeks kunnen blijven aanlopen via de Lion Service (FAL7) van partner MSC.CMA CGM en MSC hebben intussen ook de terminals gekozen voor hun gezamenlijke diensten. In Rotterdam blijven alle diensten waar ze nu al behandeld worden. Voor MSC is dat aan de noordkant van de ECT Delta, terwijl de schepen van CMA CGM in de Amazonehaven blijven afmeren.In Antwerpen blijven de twee diensten van de rederij uit Genève de MSC Home Terminal gebruiken. In Zeebrugge krijgen de FAL1 en FAL3 het gezelschap van MSC’s Silk Service, die net als de twee andere lijndiensten bij Container Handling Zeebrugge (CHZ) zal afmeren.
Bron:www.nieuwsbladtransport.nl.