donderdag 3 december 2009

Economische groei in de haven van Zeebrugge levert geen extra tewerkstelling op.


Na een periode van dalende volumes kan de haven van Zeebrugge eindelijk nog eens uitpakken met goed nieuws. Volgens “De Lloyd” is Zeebrugge de eerste Europese haven die weer aanknoopt met groei. Met een volume van 32.5 miljoen ton over een periode van 9 maanden in 2009, is Zeebrugge de enige Noord-Europese haven die een positief resultaat kan voorleggen. Deze groei, een stijging van 1.5% tegenover dezelfde periode vorig jaar, weerspiegelt zich vooral in de gas- en containersector.

De containertrafiek groeide in de eerste negen maanden met 10.6%, hetgeen in schril contrast staat met de haven van Antwerpen waar de containersector zware klappen kreeg.

De vloeibare bulk is met een stijging van 32.6% de best scorende sector ; hoofdzakelijk dankzij de groei van de aanvoer van LNG.

Anders is het gesteld met de rorosector. Daar werd een terugval van 33.8% vastgesteld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de autotrafiek leed zware verliezen: een daling van 45% t.o.v. de volumes van 2008.

MAAR…

Naar tewerkstelling toe, levert deze economische groei niet hetzelfde positieve resultaat op. De graad van tewerkstelling is in grote mate sectorgebonden. De behandeling van vloeibare bulk is, in tegenstelling tot roroactiviteiten, weinig arbeidsintensief. Voor de eerste drie kwartalen van 2009 werden door havenarbeiders 25.85% minder shiften gepresteerd dan tijdens dezelfde periode in 2008. Als dan uit de cijfers van 2008 blijkt dat 70.26% van alle uitgevoerde taken in de haven van Zeebrugge gepresteerd werden in de rorosector, dan mag men besluiten dat een heropleving van de tewerkstelling in de haven van Zeebrugge vooral gekoppeld is aan een herstel van de groei in de rorosector en meer specifiek in de autobranche.

In tijden van economische recessie blijkt nog maar eens dat diversiteit van sectoren in een haven de impact van de crisis op o.a. tewerkstelling kan beperken.